De komende jaren wordt een verdubbeling verwacht van het aantal passagiers op Den Haag Centraal. Om in de toekomst meer ruimte te creëren voor het treinverkeer heeft de E-lijn naar Rotterdam, onderdeel van het grotere project RandstadRail, een nieuw startstation gekregen. De E-lijn stopte voorheen op één van de sporen op Den Haag Centraal. Met het nieuwe Startstation voor de E-lijn heeft Den Haag een ruimtelijk en herkenbaar station gekregen waar reizigers makkelijk en snel met de lightrailverbinding tussen Den Haag, Leidschendam, Zoetermeer en Rotterdam kunnen reizen.
De blikvanger van het station is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe kolomvrije station met de hal van Den Haag Centraal. De lightrails stoppen dichtbij de NS stationshal, de overkapping van de halte loopt door, zodat reizigers snel en droog van het station E-lijn naar Den Haag Centraal kunnen. Het station E-lijn bevindt zich langs de rand van het busplatform en hoog boven de Anna van Buerenstraat.
De lightrails bereiken het station via een lang viaduct. Deze voert de E-lijn tot meer dan twaalf meter boven maaiveld over het Bernhardviaduct naar het station. Om de impact van het toe leidende tracé op de omgeving, en dan met name de woonwijk Bezuidenhout-West, zo klein mogelijk te houden is het tracé aangebracht op een slank vormgegeven viaduct. Dit is bereikt door de keuze voor een stalen draagconstructie met grote overspanningen. Hierdoor blijft de ruimtelijke impact op maaiveld beperkt en wordt het uitzicht voor omwonenden zo min mogelijk belemmerd. Bovendien heeft ook de slanke constructie van het station E-lijn een minimale impact op de stedelijke omgeving.
De transparante overkapping geeft de halte een ruime maat en zorgt voor herkenbaarheid en comfort voor wachtende reizigers. Met de sculpturale vorm van de overkapping en luifel is een herkenbaar station gecreëerd dat rekening houdt met de menselijke schaal. Tegelijkertijd houdt het station stand tussen de omringende megacomplexen en valt op in de stedelijke omgeving.
Samen met het lightrailstation Beatrixlaan is het station E-lijn een iconisch logo voor de stad Den Haag. Het nieuwe station E-lijn zet Den Haag ook internationaal op de kaart en biedt de reiziger een aantrekkelijke en modern openbaar vervoer overstappunt. Het station E-lijn zorgt voor een opwaardering van het Anna van Buerenplein tot een levendig stadsplein en maakt van de voorheen sombere achterkant van het station nu een aantrekkelijke entree tot de stad Den Haag.
Het ontwerp van de ruimtelijke overkapping is in een parametrisch computermodel geoptimaliseerd dat de uitslagen ten behoeve van de productie genereert. Hierdoor werd het mogelijk om koud gebogen glas te gebruiken dat ter plekke werd geïnstalleerd wat zorgde voor een minimaal gebruik van materiaal.
Opdrachtgever: ProRail BV, in opdracht van de Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Ontwerp: ZJA Zwarts & Jansma Architecten Aannemer: BAM Infra Overige betrokken partijen: Constructeur: BAM Infraconsult, Knippers Helbig Advanced Engineering, Royal HaskoningDHV, Ney & Partners; Onderaannemer brug: Iemants; Onderaannemer overkapping: Jos van den Bersselaar Constructie; Onderaannemer glas: Brakel Atmos
Fotografie: Bart van Hoek en Jeroen Musch
Projecten inzenden voor de Nieuwe Berlagevlag kon tot eind 2017. Kijk hier voor meer informatie.
De Nieuwe Berlagevlag wordt georganiseerd door HaAC en BNA Haaglanden.
Recente reacties