De Rotterdamsebaan verbindt de Centrumring van Den Haag met snelwegen A4 en A13. Onderdeel van de Rotterdamsebaan is de 1,8 kilometer lange Victory Boogie Woogietunnel. Op dit moment de duurzaamste tunnel van Europa.
Duurzaam ontwerp tunnel
De Rotterdamsebaan is het voorbeeld voor duurzame infrastructuur in Nederland. De architecten hebben bij alle ontwerpkeuzes rekening gehouden met de duurzaamheid van het project en het minimaliseren van de overlast voor de omgeving. Zo absorberen speciale betonnen goten in de berm het geluid en richten dit naar boven in plaats van zijwaarts. In de Victory Boogie Woogietunnel wordt fijnstof van de auto’s afgevangen bij de tunnelingangen. Dit zorgt voor ongeveer 50 procent minder uitstoot van fijnstof. Het dienstgebouw draait volledig op zelf opgewekte energie van de zonnecellen op het glooiende dak van het gebouw, die zonnecellen fungeren bovendien als lichtfilter die voorkomt dat automobilisten door zonlicht worden verblindt wanneer ze de tunnel in of uit rijden.
Natuurinclusieve route
De inpassing in het landschap stond centraal. Het overgrote deel van de route is verdiept en ondergronds aangelegd. Daardoor bleef het bestaande, bovenliggende groen intact. De voetganger komt via wandelpaden langs glooiende landschappen met weiden, bloemenvelden en waterpartijen met natuurvriendelijke oevers. Het dienstgebouw boven de tunnelmond is landschappelijk ingepast door begroeide gevels. Hierdoor is het verkeer nagenoeg onzichtbaar vanuit het park. Deze toevoeging van natuur, met wandelroutes, picknickplekken en (natuur)speelplekken is een groene aanwinst voor het stedelijke landschap en de biodiversiteit aldaar.
Overbrugging
De nieuwe voetgangersbrug vormt een nieuwe entree naar het familiepark Drievliet. De brug heeft een strakke, gestroomlijnde aluminium buitenkant waardoor hij meekleurt met de omgeving en een warme, natuurlijke binnenkant met een dek van duurzaam hout. In het midden van de brug is de balustrade verhoogd, wat het geluid van de autoweg dempt en een comfortabel, omsloten gevoel geeft. Waar de brug het groene landschap doorkruist, is de balustrade juist laag om mooi over de omgeving uit te kunnen kijken.
Gestroomlijnde route
In het ontwerp is het perspectief van de automobilist en de voetganger samengebracht in een spannend contrast tussen vorm en materiaal. De automobilisten zullen de Rotterdamsebaan ervaren als een heldere, duidelijke route met een uniek en consistent ontwerp. De rand van de verdiepte ligging wordt gekenmerkt door haar karakteristieke reling van vleugelvormige lamellen. Het gestroomlijnde wegtracé straalt rust uit door de doorlopende wit gekromde wanden die de lijn-verlichting reflecteren.
VICTORY BOOGIE WOOGIE
De opvallende naam van de tunnel verwijst naar het gelijknamige schilderij Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan dat te zien is in Kunstmuseum Den Haag. Het ontwerp voor de belettering is geheel in het concept van dit schilderij in een speciaal voor dit doel ontworpen lettertype en op een subtiele, dynamische manier uitgewerkt in reflecterende folie op de gefragmenteerde lamellen van het dienstgebouw. De tunnel komt boven in de Binckhorst. Dit gebied transformeert de komende jaren tot een groene en waterrijke wijk, aantrekkelijk om te wonen, werken en recreëren.
Opdrachtgever: Combinatie Rotterdamsebaan – BAM en VolkerWessels, bedrijven Van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis
Aannemer: BAM infraconsult
Landschapsarchitectuur: Landschappartners
Ontwerp belettering: The Lab
Foto’s: Ossip van Duivenbode
Projecten inzenden voor de Berlagevlag 2021 kan tot 15 mei 2021. Kijk hier voor meer informatie en inzenden>.
De Architectuurprijs Berlagevlag wordt georganiseerd door HaAC, BNA netwerk Den Haag en Dag van de Architectuur Den Haag.
Top tunnel
Heel erg mooi en rijd erg lekker