Lovend waren de reacties toen in het najaar van 2001 de Haagsche Bluf opende. De voormalige passage Pasadenha – waar geen ‘loop’ in zat – was omgetoverd tot een hofje met een bonte verzameling replica’s van historische gevels en winkels met allure. Vastgoedonderneming Geste Groep won er zelfs de Haagse publieksprijs mee voor het beste stadsvernieuwingsproject. Maar de vreugde was van korte duur. Winkels kwamen leeg te staan en bezoekers aan de binnenstad liepen er met een boog omheen.
Haagsche Bluf 2.0
Eigenaar Geste heeft het gebied nieuw leven in weten te blazen door samen met Colliers International, bureau Sandenburg en KOW ‘Haagsche Bluf 2.0’ te ontwikkelen. Geen ‘one brand stores’ meer, maar een totaalbestemming waar je kan shoppen eten en slapen.
KOW maakte een ontwerp voor de revitalisatie van het gebied en een aantal bestaande winkelpanden te transformeren tot ‘boetiekhotel’, foodhal en een restaurant. Het ontwerp is gemaakt vanuit het concept van natuurlijk. stedelijk. leven. Met architectuur die voelt als een tweede natuur, die ontmoeting faciliteert en zo bijdraagt aan het welzijn van bewoners, bezoekers en ondernemers. Hiervoor zijn innovatieve oplossingen bedacht.
Boetiekhotel The Collector
Een kleinschalig hotel is een perfecte invulling van vierkante meters op etages boven winkels die veelal niet, of niet optimaal worden gebruikt. Het boetiekhotel is gemaakt aan het plein aan de kant van de Venestraat. Hotel The Collector met 57 kamers is verdeeld over zes bestaande panden. Om gelijke vloerhoogtes te houden in heel het hotel is de bestaande pandsgewijze indeling gesloopt met behoud van de gevels. Voor dit hotel van bijna 2.700 m2 zijn vier panden opgetopt met een transparante derde verdieping van ruim 700 m2. Het door HUGO ontworpen interieur van The Collector is luxueus, eigenzinnig maar ook intiem. Met voor elke kamer een unieke inrichting.
De kamers aan beide zijden van de doorgang tot het binnengebied worden met elkaar verbonden door een 2-laagse glazen loopbrug. Met super dunne voorgespannen betonvloeren van 100 mm met tuien opgehangen aan de gevels.
Foodhallen
Aan de zuidwestzijde zijn aan de Nieuwstraat vijf winkelpanden doorgebroken om ruimte te maken voor een ‘foodhall’ van bijna 1.200 m2, waar je kunt eten, werken, drinken en dansen. Gasten van The Collector kunnen er genieten van het ontbijt en een kop koffie om daarna gebruik te maken van de verschillende werkfaciliteiten. Bij de 12 foodstands kan eten uit de hele wereld worden bestelt en de centrale bar is de plek om lokale biertjes te proeven of van cocktails te genieten.
Het niveau verschil van bijna een meter tussen de voor- en achterzijde van de panden is creatief en functioneel verwerkt in het interieur. Met trappen die ook als banken zijn te gebruiken en met gedefinieerde ruimtes zoals ‘het zwembad’. Studio Modijefsky tekende voor het interieur ontwerp, dat net als bij de Foodhallen in Amsterdam en Rotterdam een luxe jaren ’50 vibe heeft van Amerikaanse hotellobby’s uit die tijd.
Opdrachtgever: Geste Groep, afnemers De Kanarie Club, Tsibo Lin Holding en Loetje
Aannemer: Verbakel
Overige betrokken partijen:
Bureau Broersma (constructie), DGMR (bouwfysisch), Peutz (brand & geluid), Overdevest (installaties), Studio Modijefsky (interieur Foodhallen), HUGO (interieur boetiekhotel The Collector) Colliers International (vastgoed adviseur), bureau Sandenburg (merkidentiteit)
Kleine Beton Pomp
Foto’s: Bas Gijselhart | BASEPHOTOGRAPHY
Projecten inzenden voor de Berlagevlag 2021 kan tot 15 mei 2021. Kijk hier voor meer informatie en inzenden>.
De Architectuurprijs Berlagevlag wordt georganiseerd door HaAC, BNA netwerk Den Haag en Dag van de Architectuur Den Haag.
Een geslaagd project waarin zeker kwaliteit aan de stad is toegevoegd. Wij zijn er trots op dat wij hier een bijdrage aan mochten leveren en wensen alle ondernemers in Haagsche Bluf een gezonde toekomst toe!