Caland Dock is een ontwikkeling met een hoge dichtheid en toch veel groen en een prettig stedelijk klimaat in de opkomende transformatiewijk Laakhaven-West. Ingeklemd tussen het spoor en de Laakhaven, maakt hier steeds meer bedrijvigheid plaats voor wonen en verblijven. Caland Dock staat op een strook aan de Calandkade waar vroeger eenlaagse bedrijfsgebouwen met garagebedrijven en kleinschalige maakindustrie stonden. Inmiddels wordt de Calandkade aan beide kanten beëindigd door een woontoren, de Waldo Tower (eveneens ontworpen door Kampman Architecten) en de Caland Tower (Moke Architecten).
Getrapte gevels
Caland Dock voegt extra woonkwaliteit en levendigheid aan het gebied toe, zonder de industriële kwaliteit van het voormalige havengebied uit het oog te verliezen. De begane grond van de gebouwen biedt ruimte aan kantoren, winkels en horeca met terrassen op de kade. De trapsgewijs richting het water aflopende gebouwen, die in hoogte variëren van negen tot twaalf verdiepingen, bieden plek aan 550 woningen. De getrapte gevels zorgen voor een optimale bezonning en uitzicht op het water.
De vijf nieuwe gebouwen bevatten voornamelijk twee- en driekamerappartementen. De bijzondere vorm en oriëntatie van de gebouwen zorgt dat alle bewoners zicht op het water en toegang tot een eigen balkon of terras hebben. Aan de binnenkant worden de appartementen ontsloten via hoge smalle atria, waardoor ontmoeting gestimuleerd wordt en tot diep in het gebouw daglicht valt.
Autovrije straten
Vier van de vijf gebouwen zijn op de eerste verdieping twee aan twee verbonden, waardoor een grote gemeenschappelijke daktuin ontstaat. Onder deze daktuin kan op maaiveld uit het zicht geparkeerd worden. Ook ontstaat door deze koppeling een brede plint aan de kade voor horeca en detailhandel met terrassen aan het water. Tussen de gebouwen zijn autovrije straten aangelegd waaraan de voortuinen grenzen van de woningen op de begane grond.
In het vijfde gebouw, dat qua architectuur enigszins afwijkt, is een meerlaagse parkeergarage opgenomen, waarover en omheen de woningen zijn ‘gedrapeerd’. Dit resulteert in eenzelfde getrapte opbouw als de andere vier gebouwen. Op de begane grond bevinden zich aan de kadezijde hier eveneens ruimten voor detailhandel.
Hoge dichtheid
Door de hoge dichtheid en de verscheidenheid aan programma vormt het project een belangrijke aanvulling op het woningaanbod in Den Haag en het wordt dan ook vaak genoemd als het eerste gerealiseerde project in het Central Innovation District (ondanks dat het daar officieel buiten ligt).
Dankzij de groene invulling van de daktuinen en de straten tussen de gebouwen wordt het gebied een stuk groener en minder verhard dan tot voor kort het geval was. De groene gezamenlijke daktuinen en groene inrichting van de buitenruimte zorgen niet alleen voor een mooie, verkoelende en biodiverse woonomgeving voor de bewoners, maar krijgen ook enthousiaste reacties vanuit het Waterschap vanwege de vertraagde afvoer en lokale infiltratie van regenwater.
De gebouwen zijn volledig gasloos opgeleverd en zijn gezamenlijk aangesloten op een WKO-systeem (bodemwarmte) met regeneratie via oppervlaktewater uit de Laak. Daarnaast voorzien PV-panelen op de daken deels in de elektriciteitsbehoefte.
Opdrachtgever: NU Projectontwikkeling
Aannemer: Stebru
Jos van de Lindeloof Tuin en Landschapsarchitecten
TWP Ingenieursbureau voor Bouwconstructies
Foto’s: Ossip van Duivenbode, Marcel Kampman
Projecten inzenden voor de Berlagevlag 2021 kan tot 15 mei 2021. Kijk hier voor meer informatie en inzenden>.
De Architectuurprijs Berlagevlag wordt georganiseerd door HaAC, BNA netwerk Den Haag en Dag van de Architectuur Den Haag.
Recente reacties